Zamyšlení nad lhostejností lidskou
Zamyšlení nad lhostejností lidskou
Chci napsat, že problém lhostenosti.........koho? To je vždy klíčová otázka, a není nová. Jak mám nazvat ty, které ta lhostejnost zachvátila? Každý z nás má chvíle, kdy vnímá to, co má kolem sebe tak, jak to je: lhostejnost tupého lidského stáda, které ví, kam ho ženou, a nebrání se. V katarzi z tohoto zoufalství potom přichází čisté vědomí, že ti, které takto ženou, jsou moji lidští bratři, jenže neprobuzení. Ještě neprobuzení?
To je ta otázka! Teď bych mohl historizovat, u koho všeho ji nalézáme. Určitě u každého z doby, která už uznává schopnost člověka ve velkém kolektivu utvářet dějiny, tj. od Velké francouzské... Jak zařídit, aby moji lidští bratři přestali být hovady?
Klasické je dnes řešení Fidela Castra: přepadnutí kasáren! Mimochodem i ten plán jim selhal, nejenže je vojáci pobili..... Podle plánu mělo být přepadeno víc posádek v zemi: selhali i revolucionáři. Ale byla taková situace v zemi, které se říká revoluční, což je pro marxistu základní pojem, a považuji to za správný přístup: tam kde není revoluční situace, není na pořadu dne revoluce. Příkladem je zase chudák Guevara, nejdřív se mu podařil skvělý úspěch na Kubě, kde byla revoluční situace a jasně identifikovatelný nepřítel, a potom se marně snažil probudit otrocké duše v Kongu a nakonec ho prodali ti lidští bratři Indiáni, prodali za drobné agentům CIA.
Bohužel žijeme v době a zemi konsumentů, jinak řečeno "společnosti hojnosti", to je základní věc. Společnost hojnosti vychovává lhostejné stádo. Ale oni jim ten konzum berou: zde každý zkušený poví, že je třeba nejprv najít cestu, jak spojit zápas za vysoké hodnoty, o kterých Vy hovoříte a které spolu se mnou vyznáváte, se zápasem o každodenní dobro (komfort) průměrného člověka. Tudy vede (podle mého skromného soudu) ta správná cesta.
Zamyšlení nad lhostejností lidskou
Chci napsat, že problém lhostenosti.........koho? To je vždy klíčová otázka, a není nová. Jak mám nazvat ty, které ta lhostejnost zachvátila? Každý z nás má chvíle, kdy vnímá to, co má kolem sebe tak, jak to je: lhostejnost tupého lidského stáda, které ví, kam ho ženou, a nebrání se. V katarzi z tohoto zoufalství potom přichází čisté vědomí, že ti, které takto ženou, jsou moji lidští bratři, jenže neprobuzení. Ještě neprobuzení?
To je ta otázka! Teď bych mohl historizovat, u koho všeho ji nalézáme. Určitě u každého z doby, která už uznává schopnost člověka ve velkém kolektivu utvářet dějiny, tj. od Velké francouzské... Jak zařídit, aby moji lidští bratři přestali být hovady?
Klasické je dnes řešení Fidela Castra: přepadnutí kasáren! Mimochodem i ten plán jim selhal, nejenže je vojáci pobili..... Podle plánu mělo být přepadeno víc posádek v zemi: selhali i revolucionáři. Ale byla taková situace v zemi, které se říká revoluční, což je pro marxistu základní pojem, a považuji to za správný přístup: tam kde není revoluční situace, není na pořadu dne revoluce. Příkladem je zase chudák Guevara, nejdřív se mu podařil skvělý úspěch na Kubě, kde byla revoluční situace a jasně identifikovatelný nepřítel, a potom se marně snažil probudit otrocké duše v Kongu a nakonec ho prodali ti lidští bratři Indiáni, prodali za drobné agentům CIA.
Bohužel žijeme v době a zemi konsumentů, jinak řečeno "společnosti hojnosti", to je základní věc. Společnost hojnosti vychovává lhostejné stádo. Ale oni jim ten konzum berou: zde každý zkušený poví, že je třeba nejprv najít cestu, jak spojit zápas za vysoké hodnoty, o kterých Vy hovoříte a které spolu se mnou vyznáváte, se zápasem o každodenní dobro (komfort) průměrného člověka. Tudy vede (podle mého skromného soudu) ta správná cesta.
Jan